Lite av en fortsättning.

Som ni säkert redan märkt har jag avslöjat min ståndpunkt i cannabisdebatten.
Och jag läser på olika forum varje dag, diskuterar, följer andras diskussioner, letar fakta bland annat.
Och det jag märker är att när förbudsivrarna inte kan bemöta på saklig grund så kommer
de personliga påhoppen (knarkare, Vi ska inte ha skiten laglig, knark är bajs bla bla bla)
och jag tycker det är sorgligt.
Tänk själv, det är din grundlagsskyddade rätt att uttrycka din åsikt.
Och just nu tänker jag på om våra lagar är förlegade, eller iaf om dem verkligen fungerar.
Vi drar lite siffror, oops jag glömde min källhänvisning igår angående dom utdömda domarna.
Dem är kopierade rakt av från BRÅ (Brottsförebyggande rådet)
4.328 människor dömdes för narkotikabrott som ansåg ringa (det innebär mindre innehav
och/eller att personen intagit ett enligt lag förbjudet narkotiskt preparat)
Dem här siffrorna kan ju jämföras med alkoholrelaterade brott.
Rattfylleri även grovt är representerad/e med 6.610 domar!?
Misshandel och även grov misshandel är på den sjukt höga siffran 9.322 st
Och av personlig erfarenhet kan jag tycka, helt oproffsigt förstås att säkert 30 procent (lågt räknat)
av misshandelsdomarna är representerade av onyktra (fulla) personer mellan 15-40.
Främst män.
Om man nu tar de här domarna som för övrigt bara är ett par stycken av dryga 70.000.
Vart är Sverige på väg? De flesta men långt ifrån alla skriker "höj straffsatserna" oavsett brott.
USA är ju ett föregångsland när det gäller både orimligt hårda straff och även dödsstraff i vissa stater.
USA leder ligan med flest inburade (2,3 miljoner människor), och en ökning med 25.000 förra året.
Och det finns inget annat land som bygger så många privata anstalter som i USA.
Det är klart att de lobbygrupperingarna vill ha långa och hårda straff. Dem lever ju på andras misär.
Och drogtestindustrin, jag lämnar 2 st urinprov per vecka. Personal som tittar när man kissar i en mugg.
Vi kanske är 20-30 stycken med i detta program bara i min stad. Och nu räknar jag inte ens med
de tusentals urinprov polisen,socialen,kriminalvården tar.
1 sticka kostar från 50 kr och upp till cirka 400 (tror jag).
Börjar ni se att det finns intressen bakom "knark är bajs-propagandan"?
Idag ska gumman min och hennes syrra ha loppis. Hoppas det går bra.
Igår var vi på en liten utflykt med Leah och Milos morfar, det var fint som snus därute.
Det fick mig att tänka på vart jag kommer ifrån från början.
Och Leah såg saker hon aldrig sett förut. Underbara barn.

Låt er inte skrämmas av propaganda. Källkritisk är ledordet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0